Ouders en leerlingen krijgen stem over kwaliteit op school
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Van ondermaatse lessen Frans tot de toetscultuur op school: ouders, leerlingen, maar ook leerkrachten of CLB-artsen kunnen vanaf nu de Vlaamse onderwijsinspectie helpen bij de doorlichting van een school. ‘Opgelet: we lanceren geen kliklijn.’ Klaas MAENHOUT.

Dit is echt niet zoals het hoort.  Niemand is bevraagd en er is totaal geen communicatie naar de scholen/ leidinggevenden geweest.  Iedereen vreest dat de open communicatie die er nu op veel scholen is, gaat plaatsmaken voor de app.  De app waar je anoniem je ongenoegen kan spuien is makkelijker dan een open gesprek houden op school met de betreffende personen.

Dit gaat de verhouding tussen school en ouders echt niet ten goede komen. Om nog maar te zwijgen over het welbevinden van leerkrachten en directie.

Wil je over dit onderwerp graag je menig geven, dan kan dat hieronder in het reactievenster!

Ouders en leerlingen krijgen stem over kwaliteit op school
Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

7 reacties op “Ouders en leerlingen krijgen stem over kwaliteit op school

  1. En dit is nu het probleem van het onderwijs: iedereen heeft er mee te maken gehad en dus denkt iedereen te weten hoe het moet.
    Wat is er mis met een goede band en goede sociale contacten tussen de school, het team, de directie en het schoolbestuur met ouders en leerlingen? ‘Echte’ contacten met ‘echte’ gesprekken… Angst voor een besmetting door positivisme? Het onderwijs scoort slecht, leerkrachten voldoen niet, niemand wil nog leerkracht worden, er is veel uitval bij leerkrachten, burn-out,… We zouden met z’n allen de media moeten overdonderen met positieve verhalen uit het onderwijs en ze zelf ook uitdragen. Er zijn al voldoende digitale kanalen waar mensen hun gal kunnen spuwen. Een extra app is echt niet nodig en het moment van de lancering… geweldig… we hadden toch al niets anders te doen… Laat ons inzetten op verbinding en positivisme om zo samen school te maken en een app zal ons hier echt niet bij helpen.

  2. Komt dit de kwaliteit ten goede? Scholen nog wat extra druk geven om dit ook nog te communiceren terwijl we nu alles moeten doen om open te kunnen blijven. Amai, waar is de voeling met het werkveld. Zal dit alles een meerwaarde betekenen voor de school? Nog wat de werkdruk verhogen. Laat ons de focus leggen op wat de focus is van onderwijs: goed les geven.

  3. Al wie ooit al eens langer dan 1 minuut in een What’sApp-groep van ouders vertoefde, weet toch dat dit geen goed idee is.
    Ofwel is er echt niet goed over nagedacht ofwel is ons onderwijs in erg onbekwame handen…

  4. Open schoolcultuur op de helling 🙁
    Hiermee creëer je een sfeer van wantrouwen tussen ouders, leerkrachten en directie.
    Weg open communicatie!
    Helemaal eens met bovenstaande reacties.

  5. Ik was al enorm verbaasd dat blijkbaar iedereen zo’n app goedkeurt! Ik heb driemaal het nieuwsbericht over die app gelezen omdat ik niet kon geloven wat ik las! Een app is zeker geen goede manier om een school te controleren. Mensen voelen zich vrijer als ze anoniem hun mening kunnen geven. En een geschreven tekst vertelt nooit het hele verhaal. Er is dan geen interactie tussen mensen!
    Inspectie mag er zijn maar ik vind het niet kunnen dat in deze stresserende tijd (corona) de inspectie lustig blijft inspecteren i.p.v. dienstbaar te zijn en directies/ scholen daadwerkelijk gaat ondersteunen op de werkvloer. En dan nu ook nog een klikapp te durven introduceren!
    Als ze zoveel wantrouwen hebben naar het onderwijzend personeel in Vlaanderen dat ze dan eens eerst het peil in de hogescholen aanpakken. Als ze dat niveau een stuk hoger zouden leggen dan kreeg je sterker gekwalificeerd personeel. Mensen studeren nu af en hebben nog nooit een buitengewoon onderwijs van binnen gezien, hebben totaal geen weet van de aanpak van leerstoornissen en – problemen. De werkvloer moet hen dit bijbrengen. Dit is echt niet onze taak maar de taak van de hogeschool! De “normaalschool” was vroeger met hun tweejarige opleiding sterker dan de hogescholen nu met het driejarige opleiding!

  6. Opwaardering van het onderwijs, daar zouden we toch voor gaan?

    Ik denk niet dat dit instrument het beroep van leraar en schooldirecteur aantrekkelijker zal maken…
    Hiermee creëer je een sfeer van wantrouwen tussen ouders, leerkrachten en directie. Weg open communicatie!

    Een collega heeft nachtmerries van klassen met honderd kinderen en zonder directeur.
    Laten we vooral hopen dat dit een nachtmerrie blijft, ver weg van de realiteit.

  7. Ik sta volledig achter deze mening, ik zou het niet beter kunnen uitleggen:

    Dit is echt niet zoals het hoort. Niemand is bevraagd en er is totaal geen communicatie naar de scholen/ leidinggevenden geweest. Iedereen vreest dat de open communicatie die er nu op veel scholen is, gaat plaatsmaken voor de app. De app waar je anoniem je ongenoegen kan spuien is makkelijker dan een open gesprek houden op school met de betreffende personen.

    Dit gaat de verhouding tussen school en ouders echt niet ten goede komen. Om nog maar te zwijgen over het welbevinden van leerkrachten en directie.

Een reactie achterlaten

Scroll naar boven