Laat leerkrachten 38 uur per week werken
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

In het artikel van Het laatste nieuws (17-06-2022) konden we het volgende lezen:

Het grote tekort aan onderwijzers wordt steeds duidelijker zichtbaar: leerlingen krijgen maandenlang geen les en in juni zelfs geen examen. Oppositiepartij Vooruit jaagt minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) op: actie is nodig op korte termijn. De socialisten stellen in een vijfpuntenplan enkele gedurfde maatregelen voor. Ze willen onder andere komaf maken met het vaste aantal lesuren van een leerkracht.

Het volledige artikel kan je hier lezen. 

Maar hoe denken jullie hierover? Laat hier gerust je mening of bedenking achter.

Laat leerkrachten 38 uur per week werken
Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

8 reacties op “Laat leerkrachten 38 uur per week werken

  1. Een 38-urenweek zou inderdaad een oplossing zijn voor veel problemen op school.
    Ik droom al jaren van
    ° leerkrachten die vergaderen na schooltijd (bv. 1 uur vergaderen per week i.p.v. van 1 lange personeelsvergadering 1x per maand), ° werkgroepen die samenkomen na schooltijd (i.p.v. snel-snel tijdens de middag),
    ° kleine klusjes die samen gedaan worden na schooltijd (i.p.v. steeds dezelfde mensen die overal inspringen),
    ° gesprekken met ouders die op een rustig moment kunnen gehouden worden,
    ° gesprekken leerkracht-directeur,
    ° leerkrachten die hun lesvoorbereidingen op school maken
    °… en ga zo maar door!
    Ik weet dat het een hele aanpassing zou zijn voor veel leerkrachten, maar het zou ook rust creëren op school (en in het hoofd van de directeur)!

  2. Ik volg Evelien Hakelbracht en Dominique Lambrechts.
    Opnieuw respect krijgen van een maatschappij, waarin vele mensen nog steeds denken dat wij maar 24u werken.
    Voor de directie zou het gemakkelijker zijn: je zou overlegmomenten kunnen creëren na de uren, in werkgroepen kunnen werken,… Taken die je nu niet kan “eisen” als de leerkrachten niet mee willen.

  3. Ik zou starten met de negatieve takenlijst even te herbekijken en het feit dat MDO tijdens de lesuren moet doorgaan in het lager onderwijs. Alles in de weinige lesuren pompen, maakt dat je te veel organisatorische vervangingen moet realiseren en je tijdens de schooluren overstelpt wordt met ‘alles’.
    Als we dan na de schooluren mensen mogen uitnodigen om ‘mee te werken aan de school’ en ‘overleg te plegen’ en ‘MDO’ te houden… dan wordt alles wat meer gespreid. Het hoeft voor mij niet met iedereen elke dag, maar als de mogelijkheid bestaat, kan het organisatorisch toch een stuk makkelijker en volgens billijkheid…

  4. Ik ben ook absoluut voorstander van een 38-uren week. Het is een bescherming van leerkrachten tegen zichzelf. Ze hoeven dan geen 40, 50 of, volgens sommigen, 60 uur per week te werken.
    Het zal organisatorisch wel een inspanning vragen van de scholen om voldoende arbeidsruimte te voorzien wanneer iedereen tegelijkertijd aanwezig is.

  5. Ik ben zeker voorstander van het voorstel.
    Enkele jaren geleden bezochten we scholen in Nederland, waar het systeem al langer bestaat. Het biedt zoveel organisatorische mogelijkheden en biedt tijdwinst voor iedereen. Volgens mij kan het ook zorgen dat er minder personeelsleden ‘de kantjes aflopen’ want iedereen presteert hetzelfde minimum aantal uren. Eindelijk ruimte om te vergaderen waarbij vooraf soms meer tijd verloren gaat aan de vraag ‘wanneer kan het’ dan aan de vergadering zelf.

  6. Ik ben ook echt voorstander van de 38- uren week. Om alles organisatorisch rond te krijgen is dat een degelijke oplossing. En het geeft duidelijkheid naar verwachtingen toe. Het zou naar de buitenwereld eindelijk een juiste perceptie zijn van het werk. En het zou ervoor zorgen dat mensen niet om de verkeerde redenen in het onderwijs stappen.

  7. Een 38-uren week is een perfect en duidelijk kader dat in Nederland trouwens al enkele jaren gangbaar is. Dit combineren met een goed georganiseerde voor- middag en naschoolse opvang op de school zelf door een externe partner zal wonderen doen in kwaliteit voor zowel leerkracht, leerling en ouders.

  8. Ik ben pro 38-uren week. Gedaan met discussies over extra vergaderingen; creëert overlegruimte, samen voorbereiden, samen dingen uitwerken, … Allemaal dingen waarover nu gediscussieerd wordt, want de grote hoop wil naar huis om 15.30 uur.
    Daarnaast creëert het mogelijkheden om flexibeler in te springen wanneer collega’s uitvallen e.d.
    En het voorkomt de onmogelijke puzzel van 1560 minuten en geen toezicht tijdens de middag e.d.
    Het zou mijn taak een stuk vergemakkelijken en mijn dag minder druk maken, want dan zouden de collega’s niet allemaal alleen tijdens de middag langskomen met vragen e.d. maar kan dat ook rustig wanneer de lln. naar huis zijn. Ook het eeuwige zoeken naar wanneer een MDO kan doorgaan (waarvan nu veel lkr. dat niet na de uren willen en je maar moet zorgen dat ze klasvrij gemaakt worden) zou makkelijker worden. Ik droom er al jaren van, om lkr. tot 5 uur op school te laten blijven. Laat ze gerust de vrije woensdagnamiddag houden, maar biedt de andere dagen én zeker tijdens de lesuren continuïteit. Als ik lkr. secundair hoor: ik werk voltijds en heb mijn vrije namiddag dan en mij vrije voormiddag dan en dat in combinatie met lln. die uren in de studie moeten doorbrengen… Het wringt bij mij.

Een reactie achterlaten

Scroll naar boven