1 jaar na corona
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Maart 2020… de start van het coronatijdperk met hygiënemaatregelen, opgelegde beperkingen qua sociale omgang, virologen aan het woord, onduidelijke communicatie, achterhaalde regels en een streep door de rekening voor veel kleuters, leerlingen, studenten en lerenden algemeen.

Heel de samenleving en daarom ook het onderwijs wordt op zijn kop gezet!

Vanaf midden maart ging elke schooldirecteur of leidinggevende aan de slag met deze strikte tijdelijke maatregelen om de school, de academie of het centrum te reorganiseren.  Deze tijdelijke maatregelen duren nu al een jaar.  Het tijdelijke karakter van deze maatregelen is dus ver te zoeken.  Hoe lang zal dit nog doorgaan?

Wat met de visie en de eigenheid van de school?  Waarden en normen die door het team als belangrijk worden beschouwd, komen nu meer en meer op de achtergrond terwijl het opvolgen en het controleren van de coronamaatregelen,  en hoofdzaak zijn geworden.
De visie die door het ganse schoolteam wordt gedragen kan niet meer in acties worden omgezet. De frustratie van veel leerkrachten en leidinggevenden is groot.  Zij kunnen de leerlingen niet meer bieden wat ze nodig hebben. Onze kinderen hebben recht op degelijk onderwijs!

Wat met de zieke leerlingen?  Voor corona konden zij bijna moeiteloos worden bijgewerkt als ze terug naar school kwamen. De meeste leerlingen zijn niet zo vaak ziek gedurende een schooljaar.  Maar nu moest elk kind met een kuchje thuisblijven. Daarom hebben we meer leerlingen die moeten thuisblijven en ook vaker voor een langere periode.  Misschien heeft het afstandsonderwijs hier een oplossing geboden?

Dan hebben we het nog niet gehad over werkdruk en overbelasting van de leerkrachten die fysiek en online onderwijs moeten combineren. Hoge verwachtingen van ouders en studenten maken het niet makkelijk.  Alles moest op een drafje worden opgelost en de leidinggevenden mochten dit faciliteren.

Wat is nog normaal? De organisatie van de school is volledig afgestemd op de coronamaatregelen waardoor de zorgwerking, co-teaching, klasdoorbrekend werken en vele andere kwaliteitsvolle methodieken niet meer aan bod kunnen komen.  Deze aangepaste werkingen maakten het mogelijk om kinderen die als kwetsbaar worden aanzien toch aangepast onderwijs te kunnen geven.  Dat kan dus niet meer.  Ondersteuning en uitbreiding kan niet meer op de gekende manier gebeuren.  Kinderen blijven op hun honger zitten of niet? Nee hoor, volgens de onderwijsinspectie moeten de leerkrachten, alternatieven aanbieden!
Je kan natuurlijk ook gewoon een zomerschool oprichten met financiële ondersteuning van de minister.

Wat denkt u over dit afgelopen jaar?

Wil je anekdotes, goede voorbeelden of schrijnende situaties meegeven of gewoon uw uitgesproken menig geven, dan kan dat hieronder in het reactievenster!

1 jaar na corona
Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Een reactie achterlaten

Scroll naar boven