Dit voorjaar besliste minister Ben Weyts dat 15 basisscholen en 15 secundaire scholen zullen kunnen experimenteren met ideeën om het lerarentekort te bestrijden. Deze scholen worden proeftuinen genoemd en krijgen carte blanche van minister Ben Weyts. Ze kunnen bijvoorbeeld testen wat er gebeurt als leerkrachten hun lesuren vrijer kunnen spreiden over het schooljaar of dat leerkrachten bepaalde taken wel nog doen, maar andere niet meer. Zo’n proeftuin loopt minstens 2 schooljaren. Daarna volgt de evaluatie om te bekijken of dit ook voor andere scholen een oplossing kan zijn om het lerarentekort terug te dringen. Deze proeftuinen lopen van 1 september 2022 tot 31 augustus 2025.
Aanvragen om proeftuin te kunnen worden, moesten binnen zijn tegen half juni. Maar welke projecten geselecteerd zijn, is tot nu toe nog niet bekend. Meer info over deze proeftuinen kan je vinden in de omzendbrief.
Heb jij ideeën of suggesties voor de proeftuinen, aarzel dan niet om deze mee te geven via ons discussieforum.
2 reacties op “30 scholen worden ‘proeftuinen’!”
Een reactie achterlaten
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Voor de lagere school:
In de voormiddag laten we de ‘kennisvakken’ geven door gediplomeerde onderwijzers (= 5x intensief taal, rekenen, wereldoriëntatie). In de namiddag zijn de lessen LBV, LO, muvo en projectwerk. LO en muvo kunnen gegeven worden door een samenwerking met de academies en de sportverenigingen. Zo komt in de namiddag een pak tijd vrij om te overleggen, verbeteren,…
Dat alles gegoten in een 38 urenweek met verplichte aanwezigheid op de school.
In de kleuterschool kunnen we in de voormiddag de academies, sportverenigingen, … betrekken bij het geïntegreerd werken. We moeten op zoek naar een structuur waarbij dit mogelijk wordt zonder al te veel gedoe (organisatie en administratie).
Algemeen: een vierde jaar betaalde opleiding (diploma ‘anders’) met een aanstelling voor een gans schooljaar en inzetbaar in een scholengemeenschap. Ik heb hierover enkele jaren geleden zelf een enquête gedaan bij laatstejaars lerarenopleiding en startende leerkrachten; hier is wel degelijk een draagvlak voor.
De sportverenigingen zijn veelal ‘vrijwilligersverenigingen’ waarvan de medewerkers overdag een andere job uitvoeren om boterhammetjes op de plank te leggen. Moeten deze alle eerst omgevormd worden naar ‘professionele’ omgevingen? Dat gaat tijd en centen kosten!