Voor de scholen is het beheer en de coördinatie van de bussen voor leerlingenvervoer een zware belasting waarvoor ze geen extra uren omkadering krijgen.
Eén van onze leden reageert:
Een vraag die wij ons ook stellen met betrekking tot het inleggen van extra bussen is de consequenties voor ons personeel. De begeleiders hebben een contract voor een schooljaar en dit op basis van hun ritten. Worden er meer bussen ingelegd dan verkort de rijtijd, wat invloed heeft op de verloning. Het is enorm moeilijk om personeel te vinden omdat de mensen een aalmoes verdienen. Wij mogen hopen dat de verloning stijgt, zodat de begeleiders willen blijven werken.
Één gedachte over “Leerlingenvervoer Buitengewoon onderwijs”
Een reactie achterlaten
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Geld vrij maken is én zaak. Dit lost de andere problemen niet op. Er is een tekort aan kleine bussen, chauffeurs, begeleiders,…
Je mag dan nog zoveel middelen ter beschikking hebben, als ze niet kunnen aanbesteed worden, ben je er niks mee. Bovendien kampen we ook nog eens met de problematiek van de lange procedures, van het feit dat de chauffeurs weinig of niet Nederlandstalig zijn wat zorgt voor communicatieproblemen…
Kortom , een zeer complex probleem dat dringend een structurele, langetermijnoplossing vraagt.
De leerlingen buitengewoon onderwijs die gebruik maken van het collectief vervoer zijn leerlingen die niet in staat zijn zich met het gangbare openbaar vervoer te verplaatsen omwille van de specifieke problematiek.