Beste minister Weyts,
Wat ben ik blij dat u bekommerd bent om het dalende niveau in het basisonderwijs. De resultaten van de eindproeven zakken inderdaad elk jaar aanzienlijk en dat is schrijnend. Toch wil ik graag even kritisch in vraag stellen of dit probleem gaat opgelost worden met aangescherpte eindtermen en een verplichte proef om studies voor onderwijs aan te gaan? Ik ben er echt van overtuigd dat het probleem elders ligt …
Hebt u zicht op de kinderen die de dag van vandaag in de basisschool zitten? Wel, ik schets u graag onze school …
In onze kleuterschool hebben we 5 kleuters in 1 kleuterklas met een type 2 profiel, zeer zwaar mentale achterstand. Hier zijn onze kleuterjuffen niet voor opgeleid. Toch doen zij het uiterste om hen “onder controle” te krijgen. Want ja, die kinderen gaan lopen, drinken uit het toilet, kunnen geen speelgoed delen, maken de hele tijd geluidjes, kunnen niet op een stoel zitten, kunnen niet zelfstandig eten, … Ja, de kleuterjuffen doen er veel voor. Dit helaas ten koste van het “gemiddelde” kind. Zij krijgen 2u per week ondersteuning. Binnen die tijd kan je geen enkel kind bieden wat die nodig heeft. Met tot gevolg dat de kleuterjuffen de hele dag bezig zijn met de grote zorgenkinderen en geen (of veel te weinig) tijd hebben voor het “gemiddelde” kind.
O ja, dan hebben we ook nog 2 kleuters met een groot medisch probleem die dagelijks medische verzorging nodig hebben, constant moet de juf waarden meten en berekenen.
Aah ja, nu wil het toch lukken dat slechts 5 procent van onze kleuters naar de crèche geweest is en letterlijk vanuit de kinderbox met de tablet, met de papfles en tut de school ingezet worden. Nooit hebben ze één woord Nederlands gehoord. Deze kinderen stromen door… Naar de lagere school.
Dan komen we in ons 1e leerjaar. Liefst 10 van de 23 kinderen volgen een aangepast traject omdat ze de capaciteit niet hebben om te spreken, te schrijven of gewoon… omdat ze de mogelijkheden wat minder hebben. Geen probleem! We maken een speelleerklas van het 1e leerjaar. Zo kunnen die ukkies toch op hun niveau ook nog groeien en leren. Tja, de zorguren van het eerste, die zijn dan wel volledig opgebruikt! Dus jammer voor het gemiddelde kind.
Dan komen we in ons 4e leerjaar. Hier zijn maar liefst 7 kinderen ingestapt dit schooljaar, allen op een ander moment, die geen woord Nederlands spreken (en nee, ’t zijn geen Oekraïners… ze waren er al voor de oorlog daar startte). 4 van hen kunnen nog steeds geen + en – tot 10. Eentje ziet levende poppen ronddwalen in de klas, ze leeft in twee werelden en maakt de hele klas angstig. Nog 5 andere kinderen uit ons 4e leerjaar zijn reeds afgestapt van het gewone traject omdat het hun petje te boven gaat. Hen probeert de leerkracht voor te bereiden op een stevige basis om mogelijks te kunnen starten in 1B na de lagere school. We spreken hier dan nog niet over alle redelijke aanpassingen die er ingezet worden voor de andere kinderen. Ja, die juf zal duidelijk inhoudelijk zelf niet sterk genoeg zijn waardoor het niveau van haar (excuseer voor mijn woorden) “normale kinderen” sterk daalt. Ik hoop dat u begrijpt wat ik hier bedoel.
En dan komen we in ons 6e leerjaar… Ja! Deze kinderen hebben de IDP proeven afgelegd (u wel bekend vermoed ik?). Schrijnend! Echt waar, u hebt helemaal gelijk! Maar wat verwacht je dan…. een leerkracht die op 7 verschillende niveaus les moet geven aan 16 kinderen? Meer kinderen met een profiel type basisaanbod in de klas heeft dan andere? Hoe kan zij nu de gemiddelde kinderen nog geven wat zij nodig hebben….? Weet u het? Vertel het ons dan aub! Wij zien het niet meer…
Echt waar… Durf kijken naar wat er instroomt in onze scholen (en onze maatschappij). Dit was 5 jaar geleden echt nog een wereld van verschil. Leg de last, de schuld alstublieft niet bij de leerkrachten. Er zijn er helaas al velen die de deuren van de school achter zich dicht getrokken hebben om al deze bovenstaande redenen. En ze waren zo goed, zo bezorgd, zo liefdevol voor onze kinderen. En vooral… ze zijn zo schaars!
Geef ons meer ondersteuning en dan graag de juiste ondersteuning. Alle losse pakketjes waar u het laatste jaar mee gegooid heeft, zijn fijn! Maar ze zijn helaas een druppel op een hete plaat. Bundel uren, geef ons kinesisten, logopedisten, expertise om met grote zorgenkinderen om te gaan zodat wij terug onze kerntaak kunnen doen: kinderen laten leren, inspireren, laten groeien en ontplooien zodat zij onze toekomst kunnen gaan bouwen. We gaan ze nodig hebben, hoor!!! Beter nog… Investeer in het buitengewoon onderwijs zodat elk kind van onderwijs kan genieten dat hij verdient. (maar dit zal helaas een utopie blijven, zeker?)
Ik ben ervan overtuigd dat al onze leerkrachten dit kunnen. Of ze nu een proef afgelegd hebben of niet. Maar onze opdracht moet wel haalbaar zijn…. Ik nodig u dan ook graag uit om een kijkje te komen nemen in onze school te Deurne. Hier kan u zien dat onze topleerkrachten echte duizendpoten maar helaas geen supermannen/vrouwen zijn.
Alsjeblieft, help ons!!! Pak het probleem bij de oorzaak aan!!!
Dank je wel alvast om dit even te lezen en hopelijk zien we u snel!
Met vriendelijke groet,
Inge, een bezorgde zorgcoördinator
Wil je hier graag op reageren of nog iets aan toevoegen vanuit je eigen ervaring? Dat kan in het reactieluik hieronder.