Net voor de balk breekt
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Beste ouders
Beste leerkrachtenteams, collega-directeurs en leden van RvB SG De Zaaier
Beste beleidsvoerders
Beste familie, vrienden en kennissen

Niet alleen de voorbije 4 weken en weekends, maar de voorbije 2 jaar waren zachtjes uitgedrukt een hels karwei. Wij ontlopen op onze scholen ook momenteel de coronastorm niet met een zesde gedeeltelijke sluiting als gevolg (en waarschijnlijk straks nog meer).

Vandaag neem ik de tijd om voor mezelf te zorgen. Ik breng jullie de boodschap dat ik eventjes de stekker eruit trek. Ik doe dit in de eerste plaats voor mezelf en mijn familie, want zij zijn hiervan de eerste en beste getuige. Enkel zij kunnen hierover een eerlijk oordeel geven. Ik wil zonder namen te noemen enkele mensen bedanken die me vaak ook onbewust signalen gegeven hebben om deze beslissing te nemen. Zij zullen zichzelf ongetwijfeld herkennen…

De job die we momenteel als directeur uitoefenen, staat mijlenver van hetgeen waarvoor ik 7 jaar geleden vol overtuiging gekozen heb. Ik besef maar al te goed dat onze functie veel engagement en bepaalde opofferingen vraagt, maar het offer dat we nu moeten brengen, valt ons bijzonder zwaar. Ik bespaar jullie de opsomming van wat (niet-)coronagerelateerd allemaal fout loopt. Wie het allemaal een beetje volgt en onze sector genegen is, zal dit alleen maar kunnen beamen.
Naast de kwaliteitsontwikkeling, het onderwijskundig, financieel of materieel beleid was de warme en menselijke omgang met de ouders en mijn leerkrachtenteams één van mijn troeven die ik wilde uitspelen. Tijdens het vorige schooljaar kwam deze door de populistische beleidskeuzes, ondoordachte strategieën, wispelturige aanpak en respectloze uitdrukkingen van bovenhand al zwaar onder druk te staan. Ik nam me begin dit schooljaar voor om “m’n kop niet meer zot te laten maken.” Daarom moet ik eerlijk met mezelf blijven en bij dit voornemen eventjes de daad bij het woord voegen.

Niemand heeft schuld aan deze pandemie, maar ik ben ontgoocheld over het gebrek aan respect voor onze leerkrachten en directies. Samen met de hele gezondheidssector plaats ik nu al wie in het (basis)onderwijs werkzaam is op het hoogste schavotje. Het doet me pijn dat deze twee sectoren soms tegen elkaar uitgespeeld worden… net nu we elkaar zo nodig hebben. Ik ben zelf de eerste getuige van hoe (psychische) gezondheidszorg en onderwijs perfect met mekaar door het leven kunnen gaan. Dit bericht voelt voor mij een beetje als thuiskomen bij mensen die me kunnen helpen.
Ik voelde me binnen mijn functie meermaals aan mijn lot overgelaten en als een kapitein die z’n peloton onder zware druk van een wereldvreemde generaal naar het front moet brengen. Op dit moment dweilen we terwijl er niet één maar meerdere kranen open staan. Op bepaalde momenten komt zelfs iemand met een volle emmer om er nog wat water over te gooien. Ik voelde in de voorbije periode dat de ondersteunende pilaren van mijn balk bogen, spleten vertoonden of zelfs volledig wegvielen. Anderzijds kwamen almaar meer blokjes erop te liggen waardoor mijn balk het dreigde te begeven.
Ik voel me gezegend met het begrip dat het overgrote deel van de ouders opbrengt, met mijn fantastische schoolteams die blijven doorgaan, met mijn luisterbereide collega-directeurs binnen de scholengemeenschap waarbij ik eens kan ventileren en mijn lieve familie die me opvangt wanneer ik dreig te vallen.

Wees gerust… ik zal me niet opsluiten en wil het taboe doorbreken dat niemand me durft te vragen “Oe ist?”.  Het staat niet op mijn gezicht af te lezen dat ik nu even erg kwetsbaar ben. Als je mij op straat tegenkomt, hoop ik dat we een fijne babbel kunnen hebben over de alledaagse, liefst niet-coronagerelateerde dingen. Ik heb mijn marathon inmiddels achter de rug, maar deze ultraloop laat ik aan mij voorbij gaan. Ik ken mijn grenzen en wil die bewaken. Iemand anders zal de extra vakantieweek… of was het nu afkoelingsweek… of was het nu ook alweer noodopvangweek… wel regelen. Het is voor mij eventjes genoeg geweest en ik neem (een deel van) mijn overuren op. Met deze laatste uitspraak wil ik zeker de criticasters niet bruuskeren die vinden dat onze overvloed aan vakanties dit maar moeten compenseren.

Ik wens jullie allen met warme groeten, opgeheven hoofd en oprechte glimlach het allerbeste in de komende periode. Dikke knuffel voor onze leerlingen! Hun onbezorgde spontaniteit, veerkracht en glimlach gaven me regelmatig een duwtje in de rug en een nieuwe boost.
Geniet van de feestdagen… hoe die er ook mogen uitzien… maar koester al wie en wat je dierbaar is! Sta me toe dat ik mag zijn wie ik écht ben en laat me wat aan mijn balk werken en bijschaven. Ik weet dat jullie hiervoor als familie, collega en ouder begrip zullen kunnen opbrengen.

Arne Vanhaelewyn | directeur Vrije Basisscholen Schooltrio,
maar ook echtgenoot van Charlotte, papa van Nore & Cas, zoon van Marilyn en Lionel

p.s.: Ik moest nog zeggen dat ik hier sterker uit zal komen, zeker? Awel… bij deze…

Net voor de balk breekt
Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

9 reacties op “Net voor de balk breekt

  1. Als onderwijs-sector zijn we vaak te soft.
    Wij zouden het land even moeten plat leggen om duidelijk te maken dat we dit niet kunnen en willen blijven pikken.
    Maar dan speelt ons gemoed ons weer parten : Wat met die kinderen ? Wat met die ouders ?
    Wanneer gaan we voor onszelf de vraag stellen : Wat met mijn collega’s ? Wat met mij ?
    Ik begrijp Arne volledig en twijfel er de laatste weken ook over of ik dit nog wel allemaal wil blijven doen.
    Natuurlijk zitten we er met zijn allen in, maar zoals gezegd is er weinig begrip voor onze inspanningen, onze flexibiliteit, onze creativiteit … .
    Die is er steeds minder van de ouders, maar ook niet van de mensen in hun ivoren toren die ons hierin moeten ondersteunen.
    De put waaruit we kunnen blijven pompen raakt stilaan leeg. Tijd om, zoals Arne, de stekker er even uit te trekken.

  2. Alle begrip voor het besluit van Arne maar de problematiek stelt zich ook bij de internaten en bij uitbreiding de tehuizen, ipo’s, internaten BUO. Momenteel wordt hier met geen haan naar gekraaid maar ook de internaten worden volledig uitgeperst ifv onderwijs.
     Afstandsonderwijs? Zwaartepunt naar de internaten
     Sluiten wegen quarantaine? Zwaartepunt naar de internaten
     Vervroegd sluiten scholen? Zwaartepunt naar de internaten
    Veel internaten hebben een populatie met verhoogde zorgnood waardoor thuisopvang niet steeds mogelijk is en de internaten in opvang voorzien. Zelfs tijdens weekends en vakanties. Het gevolg van deze kansarmoede bij een deel van deze jongeren en de noodzaak aan extra zorg en veiligheid zorgt er voor dat de internaten het middelpunt worden van het coronavirus bij de jongeren in het internaat. Risico van besmetting komt zowel van de thuiscontext de schoolcontext en de personeelscontext met als belangrijke nuance dat internaten soms verplicht zijn positief besmette jongeren terug binnen te nemen om hun quarantaineperiode op internaat te doen.

  3. Beste Arne

    Zonder dat ik je ken krijg je mijn respect en alle begrip.
    De oorzaak van jouw beslissing is niet enkel het wankele populistische onderwijs-Corona- beleid maar evenzeer de manier waarop onderwijs vanuit het wereldvreemde ambtenarenapparaat mee wordt geadviseerd, gestuurd, bestuurd.
    Elke euro die we krijgen moeten we dubbel gaan argumenteren over de wijze waarop we deze euro gaan investeren. Betutteling alom. Regelmatig wantrouwen die over de schouder meekijkt.
    Energie opslorpend, meer en meer een demotiverende impact op alles en nog wat.
    De essentie van het les geven vervaagd onder meer door alle administratie en door brandjes blussen her en der. Brandjes die ook heftiger worden. Dit heeft niets te maken met de opwarming van het klimaat maar met het kookpunt die her en der in het onderwijs al bereikt is. De fonkelende blik bij bekwame en ooit zo enthousiaste collega’s wordt doffer en doffer. Moedeloosheid biedt zich ook bij meer en meer directies en collega’s aan. Meer en meer manschappen verlaten het zwalpende onderwijsschip. Een verpletterende verantwoordelijkheid ligt bij het beleid uit de voorbije decennia. Hoe het welbevinden in de o zo wondermooie onderwijsjob kan opgekrikt worden is de hamvraag. Nu is dat welbevinden bij velen in een neerwaartse spiraal terechtgekomen. Dit opkrikken doe je niet met enkel en alleen financiële injecties. Op de vooravond van mijn pensioen kijk ik dankbaar naar alle voorbije schooljaren en ben benieuwd welke richting onderwijs zal moeten inslaan. Out of the box denken en handelen zal hierbij wel meer dan noodzakelijk zijn maar dan spreken we nog niet over de moeilijkheid om een lange-termijn-visie uit te werken.
    Spoedig beterschap

  4. Beste Arne,

    Ik herken er onze school volledig in en voel mij net als jou. Chapeau dat je het zo lang volgehouden hebt.
    Bij mij is het licht al vroeger uitgegaan…
    En nu sta ook ik op de rand van de afgrond.

  5. Begonnen aan 160 ouders te bevragen zonder duidelijkheid over busvervoer, zonder duidelijkheid over vrijwilligheid van leerkrachten. Een mens kan zot zijn…

Een reactie achterlaten

Scroll naar boven