Directiewissels
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Vorige week kwam in de onderwijscommissie een vraag aan bod waarbij meer uitleg werd gevraagd over het grote aantal directiewissels. Het antwoord van minister Weyts op deze vraag van Loes Vandromme en Steve Vandenberghe kan je hier terugvinden.

De vragen die VLVO zich hierbij stelt:

  • Heb je een loonsverhoging gekregen?
  • Heb je al een beleidsondersteuner kunnen aanstellen?
  • Zal je taak lichter worden met het competentieprofiel en de daaraan gekoppelde begeleidingstrajecten?
  • Heeft het meelooptraject, leerkrachten of externen, warm gemaakt om directeur te worden?
  • Is jouw taak hierdoor makkelijker geworden dit schooljaar?

We vernemen hieronder graag jullie reactie!

Directiewissels
Facebooktwitterlinkedininstagramflickrfoursquaremail
Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

28 reacties op “Directiewissels

  1. Ondertussen leef ik al meer dan 25 jaar voor mijn job in het onderwijs. Na 22 jaar lesgeven, koos ik 3 jaar geleden voor de job als directeur. Je moet wel een heel grote idealist zijn om deze job vol te houden. Ondanks de moeilijke coronatijd, het lerarentekort en de dagelijkse uitdagingen wil ik het nog eventjes volhouden. MAAR… mr. Weyts… als u continuïteit wil in het onderwijs staat u echter wel nog veel denk- en vliegwerk (mijn dagelijks job) te wachten. Momenteel zorgt uw beleid voor onrust, ontevreden, onzekerheid en voor heel veel frustraties. Stop met uw PR-campagne om u en uw partij in de volgende verkiezen te houden en doe uw werk waar u dagelijks door ons voor betaald wordt! We dienen ons overheidsgeld goed te besteden in onze scholen. Wanneer zal u daarmee beginnen?
    Ik som eens eventjes op waar de werkpunten liggen:
    * Ik heb geen loonverhoging gekregen. Ik heb onvoldoende anciënniteit. Alsof mijn takenpakket recht evenredig minder is?
    * Na 3 jaar directeur te zijn in een functie waar ik tot minimum 2029 moet wachten om mij te kunnen benoemen tot mijn voorganger met pensioen gaat. Een leerkracht wordt na 1 jaar TADD, tenzij we als directeur daar anders over beslissen.
    * Wanneer zal u ons het grotere plaatje laten zien wat betreft het personeelsbeleid dat we in de toekomst zullen moeten voeren? Binnenkort rijdt elke directeur zich vast in zijn/haar personeelsformatie wat betreft TADD’ers en vastbenoemden.
    * Zorg voor een volwaardige en voltijdse beleidsondersteuner waar je de dagelijkse leiding van een school (360 lln) met twee kan opnemen. Dit zal er voor zorgen dat ik niet dagelijks minimum 12 uren moet werken. Vergeet ook het weekend niet! Dit zal ervoor zorgen dat ik tenminste tijd krijg om doorheen de dag de tijd te nemen om te eten en vooral de tijd krijg om verbinding te maken met mijn team en de leerlingen. Ik vraag me af hoe het komt dat u de pedagogische kant van, en het denkwerk in onze job steeds zo onderwaardeert?
    * Geef ons de lestijden waar we recht op hebben in een meer flexibel systeem. We dienen onze leerlingen op te leiden tot flexibele werkkrachten in een steeds snel veranderde maatschappij. Denk na om ons onderwijssysteem aan te passen aan de noden van de leerkrachten en directies met als doel de kwaliteit te verhogen.
    * Laat de lestijden gewezen anderstalige nieuwkomers starten vanaf 1/9 i.p.v. 1/10. Belachelijk toch!!!
    * lestijden die we niet kunnen invullen omdat we geen leerkrachten vinden, moeten we kunnen behouden en later in zetten. Nu zijn we ze gewoon kwijt. Ze zijn nochtans begroot. Dus waar gaat dit geld dan naar toe?
    * Steek het overheidsgeld in nuttige zaken om ons en ons personeel te ondersteunen i.p.v. in een campagne om het onderwijs te promoten. Dit werkt niet! Zet ons onderwijs via kleine items in een positieve kijker!!!! Uit uw waardering voor ons op een authentieke en eerlijke manier. Kom tot op de werkvloer en bevraag ons.
    * De opleiding en aanvangsbegeleiding voor de directeur is minimaal. Het is mooi om extra trajecten te organiseren. Ik volg er eentje momenteel. Het is heel waardvol en ondersteunend. Waarom kan dit niet standaard voor elke beginnende directeur voorzien worden?
    * De stress en de verantwoordelijkheid zijn heel erg hoog en niet recht evenredig met de verloning. Per 1/9/2022 zal ik campusdirecteur worden. Zonder loonsverhoging. Ik vraag me toch af of ik mijn collega-directeur, die in de privé een leidinggevende job op nam, niet best kan volgen. Naast loonsverhoging kreeg hij ook een wagen ter beschikking. Begrijp me niet verkeerd…. mijn hart ligt in het onderwijs, bij de kinderen. laat dat nu net onze zwakke plaats te zijn waar u telkens misbruik van maakt. Jammer toch! Ik wil geen firmawagen maar wanneer we ons dienen te verplaatsen in dienstverband, verwacht ik toch een hogere tegemoetkoming. De diesel werd zoveel duurder waardoor ik dus minder verdien!
    Mr. Weyts, u pretendeert dagelijks in de media dat u het onderwijs hoog in het vaandel draagt. Wanneer gaan onze leerlingen dit echt voelen en zien? Aan ons engagement zal het niet liggen. Maar hoe lang houdt uw personeel in het onderwijs het nog vol wanneer uw authentiek engagement ontbreekt?

  2. Ik denk dat de herberekening van de directielonen meer tijd en geld gekost heeft dan dat er naar de directies gaat. Zelf heb ik niets ontvangen. 33 jaar dienstanciënniteit waarvan 19 jaar als directeur… Beleidsondersteuning voor een school van 540 leerlingen? 6/36 als HOKT 85. Iemand in een bevorderingsambt plaatsen als beleidsondersteuner is niet zinvol omdat je dan nog minder uren overhoudt. Onderwijs… het is een wereld apart… Het Vlaamse beleid slaagt erin onderwijs steeds stiefmoederlijk te behandelden. Het eenmalige Europese geld uitdelen is leuk en je scoort er als minister makkelijk mee bij de publieke opinie. Ik ontving mijn middelen voor ICT… 421 euro. Ik draag vanaf nu steeds een blokje hout met me mee, om geluk af te dwingen opdat er geen computers stuk gaan.
    Een leuke anekdote: op het personeelsfeest van het bedrijf waar mijn echtgenote werkt, werd ik voorgesteld aan haar collega’s: de directeur HR, de directeur aankoop, de directeur PR, de directeur infrastructuur, de directeur klantendienst en de algemene directeur… waarop de vraag volgde: “En wat doe jij?”… “Euh… ik combineer deze jobs maar ik heb wel bijna een voltijdse secretaresse om me te ondersteunen.”
    Gelukkig zijn er wel heel wat tevreden ouders en collega’s die er steeds weer voor zorgen dat we ‘zien en horen’ voor wie we ons dagelijks inzetten.

  3. Type 5 BuO krijgt geen beleidsondersteuning, ondanks dat wij in ons revalidatieziekenhuis een volwaardige schoolwerking nastreven en vaste klasgroepen hebben, de hele dag door, net als in andere BuO-scholen… maar, dit zonder ortho, beleidsondersteuner..het is dus de directeur en de leerkrachten… that’s it.
    Loonsverhoging … nog onvoldoende lang directeur.

  4. Geen loonsverhoging. (te weinig anciënniteit : slechts 25 j…). Beleidsondersteuning ? Laat me niet lachen…: in de loop van het schooljaar, midden corona-crisis, in een periode waarin heel wat leerkrachten ‘out’ zijn, waarin ikzelf voor de klas sta, waarin élke hulp op de klasvloer welkom is, (de kinderen gaan voor), waar géén enkele leerkracht beschikbaar is…. dan voor slechts 4u iemand vinden die bekwaam (!) is het beleid mee te ondersteunen… ?
    Wat doe je in een crisissituatie? Je maakt dat je élke leerkracht of beschikbaar persoon die in een klas màg staan te pakken krijgt om mee de brand te helpen blussen op de werkvloer.
    Begeleidingstraject? Wij hebben geen mensen nodig die ons vertellen wat en hoe we het moeten doen, (erken ons aub in onze rol als directie : wij zijn écht wel bekwaam hoor…) . We hebben nood aan helpende handen om mee de taken te verdelen. Werkdagen van minstens 12u (incl weekend) in een leidinggevende functie… Je zal het in de privé aan onze condities niet tegenkomen.
    Meelooptraject ? Als deze gemotiveerde leerkracht dit al zou willen doen… wie zal dan zijn/haar klas overnemen? Zijn er ondertussen leerkrachten gemotiveerd geworden doordat ze met ons meeliepen? Nu ze de échte realiteit hebben meegemaakt… (of lopen ze er nu liever hard van weg…). Dit traject is alweer afgeschaft…
    Heeft iemand positieve ervaringen met de inzet van de uren ‘samen schoolmaken’ gemerkt? Is daar ergens het verschil gemaakt voor onze scholen, leerkrachten, kinderen? Ik heb er in ieder geval niks van gemerkt, maar ik ben wel reuze benieuwd…
    Mijn taak is door dat alles net zwaarder geworden : de gekleurde middelen, ‘loonsverhoging’ en alle ‘hulp’ , hebben net voor ergernissen, extra werk en foute signalen naar de buitenwereld gezorgd. Wat voor nog meer frustratie zorgde.
    Niet onbelangrijk lijkt me ook de betrokkenheid en kennis van de schoolbesturen : met hun juiste ingesteldheid kunnen zij directies mee ondersteunen. Wordt daarop ingezet?
    Gevolg : “mijn bluswater is volledig op en ja…. het gras aan de overkant lijkt me geweldig groen”. En nee… door loonsverhoging zal mijn waterniveau niet stijgen.

  5. Ik ben nu mijn 6de schooljaar directeur. Ik bewonder iedereen die er daar een hoop bovenop kunnen doen. Want ook ik heb het al gehad!
    Loonsverhoging? Die aalmoes hoef ik niet.
    Beleidsondersteuning (zonder FB???) na aftrek van de administratieve punten schiet er nog 3/36 over??? Ik ben benieuwd wat ik daarnaar door kan schuiven.
    Het is nu mei. Naast een schoolfeest, de planning van het volgende schooljaar (waar we nog steeds niet alle puzzelstukken hebben) en de afsluiting van het lopende schooljaar, krijg ik ook nog bezoek van de doorlichting in de week van 30/5 tot 3/6!
    Op facebook passeerde gisteren de vacature van orderpicker. Met een uurloon van €13,08 + maaltijdcheque van €8 en een job van 8 tot 16u wil ik dit nog wel overwegen? Hoofdje leeg na 16u… hoe zalig zou dat zijn! En ik kan nog een flexijob erbij nemen in de horeca!
    Nee, dit houden we echt niet lang meer vol…

  6. geen loonsverhoging gekregen. Beleidsondersteuning: veel te weinig. Daarmee zal onze last niet echt veel verminderen. De job wordt elk jaar een beetje zwaarder en steeds meer verantwoordelijkheid en zorgen.

  7. Ik sta alleen in voor 420 leerlingen in een vrije basisschool. Ik ben dus ook de klusjesman, psycholoog, elektricien, tuinman, installateur, leerkracht in alle klassen, ombudsman, organisator, boekhouder, werfleider, uithangbord voor het dorp, PR-verantwoordelijke, professioneel overlegger met Jan en klein Pierreke, conciërge … En vergis je niet: ik vind mijn job fantastisch. Ik vind mijn loon ook dik oké. Ik verdien 600 euro netto méér dan mijn leerkrachten. Dat tikt goed aan. Ik heb alleen geen tijd om mijn geld op te doen.
    We hebben 6 uur beleidsondersteuning ingericht. Ik heb een aantal taken kunnen doorschuiven. Maar in praktijk zou ik ECHT geholpen zijn als ik een halftijds administratief directeur zou kunnen installeren. Dan kan ik zelf het pedagogische luik opnemen, samen met de eindverantwoordelijkheid over de school. Dat zou de kwaliteit alleen maar doen stijgen. Volgens mij is de oplossing dood-simpel: geef directie-uren extra volgens het leerlingenaantal. Met 1 directie-ambt kan je onderwijs maken in een school van 200 kinderen. Dat lijkt me haalbaar. Heb je 400 kinderen? Dan krijg je 2 voltijds directie-ambten. Trek het scheefgegroeide systeem uit het verleden recht. Ik ken scholen met 2 voltijds directies en 200 leerlingen. Vroeger kon je dat zelf bepalen. Goed dat dat is afgeschaft, maar je moet wel de scheve situatie ook nog rechttrekken.

  8. Ook ik ondersteun alles wat hierboven geschreven is..
    Indexaanpassing maar nog lang geen loonsverhoging.
    Beleidsondersteuning kan ik voor een master omzetten naar 1/36 een lachertje…
    Lestijden zetten wij maximaal in op de klasvloer wegens te zware klasgroepen in ons BuO.

    Mijn voorganger is al 3 jaar weg wegens ‘bijzondere opdracht’, wordt betaald volgens laatste barema en ik kan nog 2 jaar wachten op een vaste benoeming (schoolbestuur neemt me dan in overtal).
    Niet echt motiverend.

  9. Ook hier van hetzelfde laken een broek.

    Gelukkig heb ik een fantastisch team dat zich flexibel opstelt en mee nadenkt om de groeiende problematieken het hoofd te blijven bieden. Maar ook daar is het niet eindeloos.

    Ondanks alles wat in de media verkondigd wordt, is de job er niet echt meer haalbaar op geworden. Ik ben 13 jaar directeur en heb de werkdruk en de planlast alleen maar zien toenemen (in contradictie met de aankondigingen van de Ronde van Vlaanderen 2021).

    Extra uren, ja bedankt, maar een lachertje in de praktijk, zeker met alles waar we mee geconfronteerd worden. Gelukkig wil het schoolbestuur nog wat uren aankopen om enigszins het hoofd boven water te houden, zowel voor het team als voor het beleid.

    Mensen warm maken voor onze job als directeur? Je moet al echt goed gemotiveerd zijn om hier nog aan te beginnen.
    Loon? Ook hier indexverhoging, maar met meer dan 30 jaar in het onderwijs peanuts als ‘opslag’. Gelukkig is er nog wel voldoening van mijnentwege.

  10. Dag allemaal,
    hier van het zelfde, herberekening van jan-april en een nettoverschil van 41€ na 21 directiejaren op de teller. Op zich is dit niet het ergste, ze moeten al veel bijbetalen om de intensiteit van de gepresteerde (over)uren bij te betalen en daar reken ik eigenlijk niet op. Door iedereen, lkrn, vrienden, familie aangesproken worden met de boodschap: allee, een goede loonsverhoging gehad steekt wel. Telkens weer zorgt dit voor meer afbraak van het onderwijsveld. Dat dit vertrekt vanuit de ultieme verantwoordelijke maakt het bijna misdadig als je bekijkt hoeveel er afhaken en hoeveel kinderen hierdoor niet het onderwijs krijgen waar zij recht op hebben.
    Beleidsondersteuning minimaal en vooral het ontbreken van een duidelijk (midden)kader zal het niet oplossen. Dat directies secundair 3 maal meer euro’s opslag krijgen zal wel logisch zijn, zij moeten ook 3 maal zoveel administratieve krachten aansturen. (wat ik hen gerust gun).
    Boodschap aan de heer Weyts: praat met directies en de basis, dan zal je misschien gaan begrijpen wat je woorden teweeg brengen.

  11. laat me lachen….loonsverhoging…. bij mij komt dit op € 10 per maand netto er bij. maar…..ik werkte 20 jaar als logopediste en nam 0 jaar anciënniteit mee. Daardoor heb ik nu een loon dat even hoog is als mijn leerkracht van dezelfde leeftijd, alleen ik vrees dat ik wat meer uren daarvoor moet kloppen. Dat is soms frustrerend. Waarom ook het onderscheid tussen secundair en kunstonderwijs ( verhogingen die Weyts zich goed kan herinneren , dat van het lager wist hij niet meer precies….misschien omdat de verhoging belachelijk laag is ) en lager onderwijs ? Werken we in het lager misschien minder hard ?

  12. Geen loonsverhoging gekregen (zal ook nooit aan de hoogste treden raken omdat niet mijn volledige (onderwijs) anciënniteit uit Nederland is overgenomen), wel indexverhoging, beleidspunten zijn doekje voor het bloeden..

    Er ontbreken serieuze stappen om het vak weer interessant te maken..
    Overigens: de loonkloof met directies in het secundair worden door deze maatregel alleen maar groter voor ons (directie basisonderwijs)..

    1. Overigens ook niet onaardig om te weten in deze discussie: in Nederland zijn docenten/leraren en directies al na 12 jaar aan de top van hun salaris, met een bindingstoelage na de 12 jaar elke augustus! Wij doen er 36 jaar over….
      Klein verschilletje..

  13. Ik word zeer binnenkort 59 jaar. In het onderwijs 35j 5m anc. waarvan 21j directeur. Loonsverhoging: € 0,00. Wel indexaanpassing (+ € 49,28) Beleidsondersteuning van 5/36. Gekregen in punten administratie. Dus eerst punten gebruiken voor adm. mdw. en de rest mag ik gebruiken voor een beleidsondersteuner. Over dit ambt is niks geweten. Welk niveau? Functiebeschrijving? (FB hoopte men tegen 1 september klaar te hebben??!!)
    Kortom: met wie z’n voeten spelen ze eigenlijk? Ik heb het gehad. Ik ben het beu. Ik moet nog 4j (tot 01.06.2026), ook weer zo’n geweldig geschenk uit Brussel. Geen idee hoe ik dit nog 4j zou moeten volhouden? Wat ik wel weet: ik ga dit niet volhouden! Ik wil het ook niet meer volhouden! Mijn tolerantiegrens is bereikt, zelfs dik overschreden.
    Grootste ergernis: totaal geen respect en waardering meer. Niet van de overheid. Niet van de vakbonden! Niet van de maatschappij! Ik heb het altijd zeer graag gedaan. Maar de goesting en de drive is er niet meer. En onze beleidsmakers hebben nog niet door hoe dat komt?! Daar moeten ze eerst een (peperduur) onderzoek naar laten doen!
    Nodig maar eens 50 directeurs uit. Ik twijfel er niet aan dat je meteen een heel lijvig rapport kan schrijven. En wees maar zeker dat de problemen dan zeer duidelijk omschreven zullen worden.
    Maar ja, de boer: hij ploegde voort. Behalve den deze hier. Niet meer!

  14. Geen loonsverhoging, wel een indexaanpassing. Daarmee kan ik nog niet eens mijn wagen half vol tanken…
    Uren beleidsondersteuning koop ik zelf aan, omdat ik mijn lestijden meer dan nodig heb.
    Het is bedroevend en zeer demotiverend hoe de pers aankondigt welke voordelen het onderwijs krijgt. Er zullen een handjevol directeurs zijn, die met 36 j anciënniteit, een loonsverhoging gehad hebben. Mijn loon ligt net geen 100 euro hoger dan dat van de leerkracht op school met de meeste jaren dienst. Die leerkracht klopt netjes 24 uren, ik doe er wekelijks gemakkelijk 70. Ondanks alle negativiteit blijf ik dit met hart en ziel doen, voor de kinderen vooral. Maar waarom het telkens moet overkomen alsof ‘die van het onderwijs’ zoveel krijgen, dat kan er bij mij niet in. Voor mij is er niets veranderd, niet qua loon, noch qua uren. Een lege doos dus!

  15. Zelfde hier. Verwaarloosbare eurootjes “opslag” (of was het gewoon de indexaanpassing?) Geweldige zet! En onze minister in de pers maar breedlachend verkondigen wat hij allemaal voor het onderwijs doet. En geen enkele journalist die zijn beweringen op waarheid controleert. Heel tof voor de perceptie van al die mensen die ons, onderwijsmensen, als profiteurs zien ‘met al onze vakanties’.
    Uren creëren die toch niet ingevuld kunnen worden of die ervoor zorgen dat leerkrachten wegtrekken uit de grote steden ‘omdat er dichter bij huis nu wel werk is’. Heel motiverend allemaal…
    Samen school maken ? tja … we ploeteren verder…

  16. Loon is volgens mij niet de oplossing om de job van directeur aantrekkelijker te maken.
    De belofte van een beleidsondersteuner die niet van je urenpakket afgaat is niet nagekomen want 7/36ste wat neer komt op 4 uur ondersteuning is een lachertje.
    Meelooptraject was een welkome aanwinst die nu al is afgeschaft dus inderdaad allemaal loze beloftes en 2 uren voor samen school die niet ingevuld zijn is een slag in het gezicht van de leerkrachten die nu al verdrinken door de vele zorgenkinderen die binnenkomen.

  17. 19jaar en 3maand in het onderwijs.
    Herziening salaris voor de periode van 1 jan tot 31 mrt = +€0.00
    Fijn om dat zo op de loonbrief te zien staan, in combinatie met opmerkingen van anderen ivm loonsverhoging.
    Als ik hierboven lees dat het om €12 per maand gaat, heb ik liever meer waardering voor het beroep in de plaats.

  18. Mijn loonbrief bekeken en heb vastgesteld dat het gaat om een indexaanpassing. Zelfde als ander collega’s bijna 36 jaar dienst maar amper 40 euro netto erbij voor de afgelopen 4 maanden. Een lachertje!
    Blijkbaar zijn er wel middelen genoeg om de vakbonden te paaien met “samen school maken” maar directies een aangepast loon geven volgens de inhoud van de job is er niet bij.

  19. Ook hier nog geen loonsverhoging gekregen. Wel enkele uren beleidsondersteuning die ons schoolbestuur (= gemeentebestuur) aanvult met PWB-uren tot een halftijdse opdracht, maar momenteel is er niemand die deze opdracht kan opnemen. Dankbaar voor ons schoolbestuur dat zij de nood van onze directies erkent en er ook voelbaar aan tegemoetkomt.

  20. 41 euro loonsverhoging voor 3 maanden! En 2/36ste beleidsondersteuning…. Wauw…
    Wij hebben wel ingetekend voor een meelooptraject directeur, daar had ik zelf ook veel aan. Maar ik hoorde dat dit alweer afgeschaft werd…?
    En begeleidingstrajecten… Wanneer word ik verondersteld die te volgen? In het weekend…?
    Maar inderdaad, je wordt er op aangesproken: jij hebt alweer loonsverhoging? En dan nog iemand die uw werk doet in uw plaats (beleidsondersteuner). Goei jobke!!

  21. Bijna 27 wedde-anciënniteit en 17 jaar als directeur… mijn collega soortgelijke wedde-anciënniteit en 4 jaar directeur, beide geen loonsverhoging maar je wordt er inderdaad wel over aangesproken…

    Zoals steeds met deze aankondigingsminister is de sop de kool niet waard…

  22. €43 netto extra, herberekening van januari, februari en maart inbegrepen. Maar ik word wel door iedereen aangesproken over ‘mijn loonsverhoging’.

  23. Loonsverhoging met het loon van 30 april 48 euro netto en dit dus voor de maanden januari/februari/ maart en april. M.a.w. een loonsverhoging van 12 euro netto per maand. Een lachertje.
    Beleidsondersteuning voor een school van 370 leerlingen omgerekend 5/24 in mijn ogen ook een lachertje. Dit is nog geen volledige dag. Dan nog iemand vinden om de uren in te vullen.
    In onze scholengroep met toch 30 basisscholen stellen zich steeds minder mensen kandidaat voor de talentenwerf. Voor volgend schooljaar voorlopig 1 kandidaat.
    Mijn taak is er dit schooljaar alleen maar zwaarder op geworden.
    Ik denk niet dat loonsverhoging de oplossing is (hoewel altijd welkom) maar meer respect van ouders én minder planlast! Zelfde geldt voor de leerkrachten terug meer respect en minder planlast, terug naar de essentie maakt dat mensen (misschien) terug voor het onderwijs kiezen. Gelukkige leerkrachten, minder uitval geeft ook minder stress bij directies.

  24. Een uitgebreide herrekening van de wedde maar niets bij… ik vraag me af wie nu wel een loonsverhoging heeft gekregen… dat moeten er zeer weinig zijn…

Een reactie achterlaten

Scroll naar boven