De ministers van onderwijs hebben zondag hun werk gedaan. Of toch geprobeerd …
Naast de verplichte mondmaskerplicht voor het vijfde en zesde leerjaar basisonderwijs die al eerder aangekondigd was, werden enkele andere verplichtingen en ‘aanbevelingen’ meegedeeld.
Alle basisscholen zitten al maanden in code oranje.
We zetten hier even de ‘nieuwe’ maatregelen naast die van code oranje.
Er is dus wat dit betreft echt niet veel verschil.
Wat erbij komt is bijzonder moeilijk te organiseren. Op 1 speelplaats (in de gemiddelde basisschool) moeten de speeltijden best alternerend worden georganiseerd, moeten alle lessen lichamelijke opvoeding plaatsvinden, moeten de kinderen hun boterhammetjes eten (warme maaltijden zijn dus uitgesloten), moeten zoveel mogelijk lessen plaatsvinden, …
In de secundaire scholen beginnen vandaag gelukkig de examens. Dat zorgt al voor minder organisatie wat betreft klasbubbels en refter.
Ook zouden leerlingen beter niet met het openbaar vervoer naar school komen. Beseffen onze ministers wel dat in de grootsteden de middelbare scholieren van overal komen en al maanden op overvolle bussen en trams zitten omdat dat de enige manier is om op school te geraken?
Ondersteuners mogen niet meer in de scholen komen. Ze staan niet op de lijst van essentiële derden. Een aantal van hen (paramedici) zijn al gevaccineerd en lopen minder risico dan de leerkrachten. Wijs hen dan toe aan één school of klas.
Ons onderwijzend personeel voelt zich alsof ze zonder wapens de oorlog zijn ingestuurd …
Een leerkracht buitengewoon basisonderwijs verwoordde het zo: “Wij staan dagelijks voor kinderen die hoesten en niezen, die in ons gezicht spuwen, die niet begrijpen wat social distancing betekent, …”. Datzelfde geldt voor kleuteronderwijzers.
De grote pijnpunten:
- Als alles in de klasbubbel moet gebeuren (lunchpauze, alternerende speeltijden) dan hebben leerkrachten de hele dag geen pauze, DIT IS NIET TOELAATBAAR! Vrijwilligers voor de middagpauze zijn geen essentiële derden!
- Er zijn zowat nergens nog vervangers te vinden, vaak moeten klassen samengenomen worden, moet de administratie medewerker de klas in, moet de zorgcoördinator een klas overnemen. Dit is de beste manier om kinderen, vooral de zwakkeren onder hen die extra zorg nodig hebben EEN LEERACHTERSTAND TE BEZORGEN!
- Psychologen die een 1 op 1 consultatie hebben, zijn wel gevaccineerd! Leerkrachten die met 24 in de klas zitten dag in dag uit niet. Begrijpe wie begrijpen kan!
Moeten de scholen misschien hopen op hier en daar een besmetting zodat ze de klassen in quarantaine kunnen zetten tot aan de paasvakantie?
4 reacties op “De ministers van onderwijs hun tekentafel”
Een reactie achterlaten
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Beste VLVO,
Blij dat jullie dit aan de kaak stellen. Aan de kant van de onderwijskoepels en de onderwijsvakbonden blijft het alweer oorverdovend stil. Ook dat is allicht veelbetekenend.
Met collegiale groeten,
Kristof
Het buitengewoon onderwijs bestaat precies niet voor de minister! Onze 7 bussen zijn geen “collectief” vervoer dus ze moeten blijven rijden. Sommige kinderen zitten tot 3,5 u. per dag op een slecht verluchte bus! Maar in de eetzaal mogen ze niet zitten. ’s Avonds mogen de kinderen wel naar naschoolse activiteiten! Ons onderwijs bestaat uit vele differentiatiegroepen en paramedische sessies. Als we dit niet meer zouden organiseren zijn we meer opvang dan onderwijs aan het geven. In de maatregelen zit echt geen logica. Het is echt bedroevend en frustrerend.
Dank om onze belangen te verdedigen. Ik hoop dat onze minister van ONDER(maats)wijs eindelijk oor wil hebben naar wat er leeft…
Vaccineren van het personeel is een goede zaak voor de gezondheid van ons personeel, maar het zal niets veranderen aan de organisatorische chaos die er door minister Ben Weyts gecreëerd wordt.
Waar zit de vakbond als ze echt kunnen helpen?