VLVO

Coaching

Coaching

Bij VLVO zien wij al langere tijd dat de VLVO-coaching die wij aanbieden, weinig succes heeft.  Vaak wijten wij, coaches, dit aan tijdstekort.  Directies hebben een zo verschrikkelijk druk schema dat ze geen tijd vinden om voor zichzelf te zorgen.  Wij, van VLVO, vinden dit jammer …

Begin oktober(13/10/2020) verscheen er een artikel over dit thema. Een artikel in “Klasse” van Stijn Govaerts. Ik heb dit met veel aandacht en belangstelling gelezen.

Naar aanleiding van deze lectuur wil ik graag één en ander op een rijtje zetten voor onze leden.

Eerst en vooral is het zoeken naar de geschikte coach of een geschikt coaching traject, een bewijs van betrokkenheid van de directeur.  “Wie via coaching, zijn school beter wil maken, is een meerwaardezoeker” zegt Piet Sprangers in het artikel.

Bij de keuze van de coach is “de klik” van het grootste belang.  We moeten hier niet flauw over doen. Je hebt er alle belang bij om de coach te vinden die bij jou past.  Je hebt een persoonlijke aanpak nodig en juist daarom moet je het goed kunnen vinden met de coach in kwestie. 
Daarom stellen wij bij VLVO ook 3 verschillende coaches voor.  Tijdens het intakegesprek, dat trouwens gratis is, merk je al gauw of er een match is. Persoonlijke aanpak is nodig. Je eigen leiderschapsstijl ontwikkelen is van belang.

In andere sectoren is het heel normaal dat leidinggevenden in een lerend netwerk stappen en dat zij “personal coaching” krijgen.  Dit wordt door alle werknemers als normaal aanzien.  Niemand denkt hierbij dat ze te maken hebben met een zwakke leider.  Blijkbaar is deze veronderstelling wel gangbaar binnen onderwijs.  Directeurs durven niet laten weten dat ze coaching willen volgen of in een traject zitten.  Vaak wordt de nood aan coaching gezien als een zwakte of een persoonlijk falen.

Het is toch positief dat je als leidinggevende op zoek gaat naar een coach die je kan helpen om nieuwe competenties te ontwikkelen of om je te ondersteunen in vernieuwingstrajecten die je wil doorvoeren op school.  Directeurs willen graag antwoorden en hulpmiddelen om bijvoorbeeld beter te kunnen ingrijpen bij ongepast gedrag van collega’s of ze willen beter leren bemiddelen bij conflicten.
Sommige directeurs missen vitaliteit en zien door het bos de bomen niet meer bij de grote diversiteit aan taken die ze dagelijks moeten uitvoeren.  Timemanagement, uittekenen van een strategisch beleid en focussen op de corebusiness, kan het leven van een directeur een stuk makkelijker maken.

De eerste hulp die directeurs zoeken,  brengt hen vaak bij de pedagogische begeleidingsdienst van de scholengroep of scholengemeenschap onder leiding van het schoolbestuur. Het schoolbestuur zou hier zeer in zijn nopjes moeten zijn wanneer een directeur deze initiatieven onderneemt.  Toch loopt dit niet altijd goed vermits het schoolbestuur meestal ook de evaluator is voor de directie. 
Hier raken we natuurlijk een heikel punt: wanneer coaching gecombineerd wordt met evaluatie dan gaat de coachee zich niet meer zo veilig voelen.  Een externe coach kan deze veiligheid veel beter garanderen.

Is coaching werkelijk  taboe voor directies?  Ik ben er bijna zeker van.  Eigenlijk is dit superjammer want het zou voor vele directies een steun kunnen betekenen.  Coaching geeft zoveel mogelijkheden en kansen om op professioneel vlak te groeien en verder te ontwikkelen.

Wij staan al zeker voor jullie klaar!
(top)

VLVO-coaching biedt de oplossing!

VLVO ontvangt regelmatig vragen van directies voor persoonlijke ondersteuning.

Daar zijn wij natuurlijk ook voor, voor zover dat binnen onze mogelijkheden ligt natuurlijk.

Een groep ervaren directeurs, die getraind zijn als professionele coach, staan klaar om samen met u:

  • uw kansen en mogelijkheden in kaart te brengen;
  • te werken aan de ontwikkeling van uw sterke kanten;
  • uw bedreigingen om te zetten in uitdagingen;

door doel- en resultaatgericht te werken.

(top)

Hoe/waarom

Waarom een VLVO-coach?

Omdat:

  • deze echt alleen komt voor u als directeur;
  • deze geen andere banden heeft met uw organisatie en daardoor voor u een objectieve gesprekspartner is.

De coach:

  •  is een sparringpartner voor u als directie;
  •  houdt u een spiegel voor, ook als het minder prettig is om in die spiegel te kijken;
  • confronteert, ondersteunt en adviseert;
  • is er voor u. Alles wat besproken wordt blijft tussen u en de coach;
  • is de neutrale en objectieve gesprekspartner die verheldert en structureert, vraagt en verdiept;
  • helpt u de door u gestelde doelen te behalen.

(top)

Waar

De coaching kan doorgaan op de locatie gewenst door de coachee.  Afspraken hieromtrent worden gemaakt tijdens het intakegesprek.
(top)

Kosten

Het intakegesprek is gratis.  De vervolggesprekken biedt VLVO aan voor zijn leden voor slechts 50 euro per gesprek van een uur tot anderhalf uur.  Het aantal gesprekken kan u zelf bepalen.  We stellen wel een minimum van 4 gesprekken voorop om resultaat te kunnen boeken.  Een gemiddeld coachingtraject duurt, afhankelijk van de complexiteit, 5 tot 10 sessies. Als de coach tot bij u komt, betaalt u ook de verplaatsingskosten aan het officiële tarief.
(top)

Onze coaches

Joël Boussemaere

Joël was van 1991 tot 2009 directeur van een gemeentelijke basisschool(195 leerlingen). Van 2003 tot 2014 was hij directeur coördinatie van een Scholengemeenschap van een 1300 leerlingen.
Gedurende acht jaar was hij plaatsvervangend lid van de Algemene Vergadering van de VLOR en voorzitter van het Regionaal Directeuren-platform OVSG van West-Vlaanderen.
Hij volgde een opleiding tot coach bij Ruud de Sain van AVS, onze Nederlandse zusterorganisatie.

“Coaching is voor mij een persoonlijke begeleiding op basis van een gelijkwaardige één-op-één-relatie. Coaching is de motivatie vinden om een proces op gang te brengen om te veranderen, om bij te sturen, oplossingen vinden om opnieuw met volle moed zijn job uit te oefenen.”

Marie-Jeanne Baelmans

Marie-Jeanne was van 1993 tot 2003 directeur van een kleine tot middelgrote basisschool (270 leerlingen). Van 2003 tot 2011 was ze directeur coördinatie van een scholengemeenschap van een 1500 leerlingen.
Ze volgde een opleiding tot coach bij Ruud de Sain van AVS, onze Nederlandse zusterorganisatie.

“Wat voor mij belangrijk is bij het coachen, ben jij zelf. In het intakegesprek proberen we samen de weg uit te stippelen die je wil gaan. Dat kan gaan van het oplossen van problemen over het gewoon samen nadenken over jouw functioneren tot het zoeken naar nieuwe uitdagingen. Ik blijf naast je tot je bent waar je wil zijn.”

Ella Sels

Ella Sels is directeur in de scholengemeenschap Invento van het Gemeenschapsonderwijs.  Bijna 20 jaar is zij directeur geweest in verschillende basisscholen in het Stedelijk Onderwijs Antwerpen en in het GO!  Vanaf vorig schooljaar combineert ze deze job met haar huidige functie bij VLVO. De belangen van de directies zijn dé prioriteit bij VLVO naast het verstrekken van informatie en ondersteunen van processen die moeten aangepakt worden op school. 

“Samen met mij kan de coachee obstakels overwinnen en evenwichtige beslissingen nemen op basis van goed leiderschap.”

(top)