VLVO is lid van ESHA, de Europese Schoolleiders Vereniging, de verantwoordelijke voor internationale contacten van het bestuur van VLVO neemt tweemaal per jaar deel aan de vergaderingen.
Leden van VLVO zijn automatisch lid van ESHA en kunnen hier meer info vinden over:
- info over de werking van ESHA
- vertegenwoordiging van VLVO in de Algemene Vergadering van ESHA
- Tweejaarlijkse congressen
- …
HEADstart – Richtlijnen voor schoolleiders
De Academie van ESHA biedt HEADstart (VOORSPRONG) aan. Dit is een serie (Engelstalige) kwaliteitskaarten aan om schoolleiders te helpen met nuttige professionele tips over hoe ze zich kunnen ontwikkelen en betere leiders van hun teams kunnen worden.
VLVO-leden kunnen hier een Nederlandstalige versie downloaden van deze kwaliteitskaarten:
- VOORSPRONG #1 – De eigen ontwikkeling van de schoolleider
- Hoe zorg ik ervoor dat ik blijf leren?
- Hoe geef ik het goede voorbeeld als lerende schoolleider?
- VOORSPRONG #2 – Stimuleren van het leren van leraren
- Hoe kan ik mijn team vooruit helpen?
- Hoe maak ik mijn docenten enthousiast om te leren?
- Hoe kan ik steunen?
- VOORSPRONG #3 – Betrokkenheid van kinderen verzekeren op school
- Hoe kan ik de betrokkenheid van kinderen verzekeren op school?
- Hoe kan ik ouders ondersteunen om de betrokkenheid van hun kind te respecteren?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle kinderen kunnen deelnemen aan besluitvorming, ongeacht hun sociaaleconomische achtergrond?
- VOORSPRONG #4 – Waardenkompas voor digitale transformatie van het onderwijs
- Het bouwen van een referentiekader voor het structureren van de digitale transformatie van uw school;
- Inzicht in het belang van ethiek;
- Een waardekompas gebruiken in je team
- VOORSPRONG #5 – Leiding geven aan veranderingsprocessen
- Hoe help ik leerkrachten om mee te werken aan veranderingen in het onderwijssysteem?
- Wat heb ik nodig in mijn rol als schoolleider om succesvolle veranderingen door te voeren?
- VOORSPRONG #6 – Samenwerken met ouders
- Hoe kunnen we ouders ondersteunen om het onderwijzen van hun kinderen te stimuleren?
- Hoe gebruiken we de expertise van ouders om de vorming van onze leerlingen te stimuleren?
- Hoe voeren we het juiste gesprek met ouders?
- VOORSPRONG #7 – Collectieve zelfeffectiviteit stimuleren
- Hoe stimuleer ik leerkrachten om het beste uit zichzelf te halen?
- Hoe stimuleer ik leerkrachten om het beste uit hun leerlingen te halen?
- Hoe stimuleer ik leerkrachten om te volharden in het lesgeven aan de meest kwetsbare leerlingen?
- VOORSPRONG #8 – Leerkrachten stimuleren om kleinschalige experimenten uit te voeren voor schoolontwikkeling
- Hoe zorg ik ervoor dat de experimenten van leerkrachten bijdragen aan de ontwikkeling van de school?
- Hoe zorg ik voor een betekenisvolle participatie van leerkrachten bij het uitvoeren van kleinschalige experimenten?
- Hoe maak ik gebruik van de talenten van onze leerkrachten, hun ervaringen en overtuigingen, kennis en vaardigheden om kleinschalige experimenten uit te voeren?
- VOORSPRONG #9 – Gelijkheid in scholen verbeteren door samen te werken met de onderwijsconsultant
- Wat is de rol van de onderwijsconsulent bij het verbeteren van rechtvaardigheid op school?
- VOORSPRONG #10 – Het gebruik van AI in scholen
- Hoe maak ik mijn team geïnteresseerd in het gebruik van Artificiële Intelligentie (AI) op school?
- Hoe ondersteun ik mijn team en geef ik begeleiding bij het implementeren van AI op school?
- VOORSPRONG #11 – Een gedragscode opstellen (verschijnt in november 2024)
- Hoe kunnen we als team een veilige omgeving creëren?
- Hoe voeren we het juiste gesprek met elkaar?
- VOORSPRONG #12 – De school als lerende organisatie
- Hoe kunnen schoolleiders hun school ontwikkelen tot een lerende organisatie?
- VOORSPRONG #13 – Een visie en ambities ontwikkelen (verschijnt in november 2024)