VLVO

Symposium schoolleiderschap in beeld

HELAAS…

Corona blijft ons parten spelen. We kunnen het symposium onmogelijk organiseren om diverse redenen.
Maximaal 40 aanwezigen toegestaan in een aula is niet haalbaar. Catering kan ook nog niet.
We hebben dan getracht iets online op poten te zetten maar dat is financieel niet haalbaar. Bovendien zouden we dan het belangrijke stuk van netwerken missen én zou het vast niet eenvoudig zijn voor jullie om op school een voormiddag het symposium online te volgen.
We weten immers hoe dat gaat als je op school blijft … Het schooljaar zal overigens niet starten als andere schooljaren. We vinden dit enorm spijtig maar corona is nog altijd baas…

We bekijken de mogelijkheid om het symposium in mei of juni 2021 te organiseren.

(ver)beter leren

Wanneer: nog te bepalen

Waar: Campus Kruidtuin Thomas More, Lange Ridderstraat 44, 2800 Mechelen

Deelname: € 75 voor leden van VLVO (dranken, broodjeslunch en infobundel inbegrepen)

€ 90 voor niet-leden (dranken, broodjeslunch en infobundel inbegrepen)

Inschrijven: /

Dagverloop:

  • 9.00 u.: onthaal met koffie
  • 9.30 u.: welkomstwoord
  • 9.45 u.: ‘Brain based learning’ – Katelijn Nijsmans van The Tipping Point, neurowetenschapper
  • 11.00 u.: pauze
  • 11.45 u.: ‘Mythen in het onderwijs’ – Paul Kirschner, universiteitshoogleraar aan de Open Universiteit en gasthoogleraar Onderwijs bij de universiteit van Oulu (Finland) en bij Thomas More  
  • 13.00 u.: lunch en netwerkmoment

Katelijn Nijsmans

Met leren en ontwikkeling als voornaamste interesse stapte Katelijn na haar studie neuropsychologie aan de Universiteit van Maastricht in de opleidingswereld. Als managing partner van The Tipping Point haalt Katelijn de breinkennis uit de donkere kelders van de wetenschap en vertaalt haar inzichten naar individuen en bedrijven.

De laatste 10 jaar zijn we veel te weten gekomen over het functioneren van onze hersenen. Deze opmars van ‘hersenkennis’ is te wijten aan nieuwe scantechnieken waarmee wetenschappers ons brein in kaart kunnen brengen. Deze kennis is een echte goudmijn voor professionals die actief zijn op gebied van leren en veranderen. Immers, als je weet hoe ons brein leert, kan je daar rekening mee houden bij het opzetten, uitrollen en evalueren van leer- en verandertrajecten. Dit laatste wordt ‘brain based learning’ of ‘breincentraal leren’ genoemd. De neurocognitieve wetenschap geeft ons zowel nieuwe inzichten in leren en veranderen, als onderbouwing van bestaande inzichten. Veel van we al doen vanuit ervaring en intuïtie is namelijk al ‘brainproof’. Om de recente bevindingen rond brein en leren praktijkgericht en behapbaar te maken, hebben we 7 verschillende leerprincipes gedestilleerd met een neurologische onderbouwing. We noemen deze onze 7 breinprincipes. Elk van deze principes vertrekt van dezelfde basis, namelijk: Leren is het vormen van sterke en uitgebreide neurale netwerken in ons brein.

Paul Kirschner

Paul Kirschner is hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit en gasthoogleraar Onderwijs bij de universiteit van Oulu, Finland.

De professor heeft een reeks publicaties en boeken op zijn naam.

Paul Kirschner geeft een uiteenzetting over de mythen in het onderwijs. Hij kaart verschillende onderwerpen aan op het symposium. Een greep uit het aanbod:

  • Onderwijstijd versus leertijd
  • Out of the box denken, eerst in the box denken
  • Waarom vernieuwing?  Is het vorige stuk?
  • Samenwerken zonder kennis = gedeelde domheid
  • 21ste eeuwse vaardigheden?

Na de lezing wordt er tijd voorzien voor een vraag- en antwoordronde.

Inschrijven kan hier.