Symposium Schoolleiderschap in beeld

(ver)beter leren

Wanneer: dinsdag 18 mei 2021

Waar: online

Deelname: € 50 voor leden van VLVO / € 60 voor niet-leden

Inschrijven: inschrijvingen zijn afgesloten.

Dagverloop:

  • 9.30 u.: welkomstwoord
  • 9.50 u.: ‘Brain based learning’ – Katelijn Nijsmans van The Tipping Point, neurowetenschapper
  • 10.50 u.: Teams vragenronde met Katelijn Nijsmans
  • 11.10 u.: ‘Mythen in het onderwijs’ – Paul A. Kirschner, Emeritus Hoogleraar aan de Open Universiteit en gastprofessor aan Thomas More Hogeschool, Mechelen, België  
  • 12.10 u.: Teams vragenronde met Paul Kirschner
  • 12.30 u.: einde

Download hier de uitnodiging voor het Symposium 2021!

Katelijn Nijsmans

Neuropsycholoog Katelijn Nijsmans, bekijkt leren door de lens van de neurowetenschap. Het is haar missie als managing partner bij The Tipping Point om breinkennis uit de donkere kelders van de wetenschap te halen en deze te vertalen naar de bedrijfswereld. Daarom zet zij haar onderzoekservaring aan de Universiteit Maastricht naar het effect van onzekerheid op het brein via fMRI in om individuen en organisaties te begeleiden bij verandering.

De laatste 10 jaar zijn we veel te weten gekomen over het functioneren van onze hersenen. Deze opmars van ‘hersenkennis’ is te wijten aan nieuwe scantechnieken waarmee wetenschappers ons brein in kaart kunnen brengen. Deze kennis is een echte goudmijn voor professionals die actief zijn op gebied van leren en veranderen. Immers, als je weet hoe ons brein leert, kan je daar rekening mee houden bij het opzetten, uitrollen en evalueren van leer- en verandertrajecten. Dit laatste wordt ‘brain based learning’ of ‘breincentraal leren’ genoemd.

De neurocognitieve wetenschap geeft ons zowel nieuwe inzichten in leren en veranderen, als onderbouwing van bestaande inzichten. Veel van wat we doen vanuit ervaring en intuïtie is namelijk al ‘brainproof’. Om de recente bevindingen rond brein en leren praktijkgericht en behapbaar te maken, hebben we 7 verschillende leerprincipes gedestilleerd met een neurologische onderbouwing. We noemen deze onze 7 breinprincipes. Elk van deze principes vertrekt van dezelfde basis, namelijk: Leren is het vormen van sterke en uitgebreide neurale netwerken in ons brein.

Paul Kirschner

Paul Kirschner is Emeritus Hoogleraar aan de Open Universiteit en gastprofessor aan Thomas More Hogeschool, Mechelen, België  De professor heeft een reeks publicaties en boeken op zijn naam.

Paul Kirschner geeft een uiteenzetting over de mythen in het onderwijs. Hij kaart verschillende onderwerpen aan op het symposium. Een greep uit het aanbod:

  • Onderwijstijd versus leertijd
  • ‘Out of the box’ denken, eerst ‘in the box’ denken
  • Waarom vernieuwing? Is het vorige stuk?
  • Samenwerken zonder kennis = gedeelde domheid
  • 21ste eeuwse vaardigheden?
Schuiven naar boven